Tarina työnohjaajaksi kouluttautumisesta 14.11.2020
Huhtikuussa 2018 aloitti työn ohessa työnohjaajaopinnot tekniikan
koulutuksen saanut diplomi-insinööri, joka oli saanut kokea elämässään enemmän
tekniikan suoraviivaista mallipohjaista toimintaa, kuin elämän mukanaan tuomaa
oman toiminnan pohdintaa. Tämä on tarina elämänpituisesta kouluttautumisesta ja
henkisestä kasvusta.
Elämänsä voi elää monella tavalla. Sen voi edetä määrätietoisesti
ohjeiden ja mallien mukaisesti, pysyen valmiiksi hiihdetyillä laduilla
viimeistä mallia olevilla supersuksilla ja katsella vain eteenpäin,
horisonttiin, jossa latu yhtyy taivaankanteen.
Elämänsä voi myös kulkea vaihtaen-, rikkoen- ja kuluttaen suksensa
umpihangessa metsässä ja pelloilla. Katkoen sukset peltolohkojen välissä
olevaan valtaojaan tai mäessä tartuttamalla suksen kärjen juurakkoon. Kärjen,
jonka pitäisi olla elämän suunnan näyttäjä ja tähtäin. Kumpikaan elintavoista ei ole väärä tai
parempi toista. Kaikki riippuu näkökulmasta elämään ja miten haluaa elämäänsä
elää.
Edellä olevan kuvitelman ymmärtäminen on varmasti suurin kokemukseni
ja ajatusmaailman räjäyttäjä viimeisten vuosien aikana. Miten olen yli
neljäkymmentä vuotta kulkenut samankaltaisteni ihmisten parissa. Olemme kilpailleet, niin urheilussa kuin työelämässä,
edenneet urallamme jatkuvasti parempiin ja mielenkiintoisempiin tehtäviin. Olemme pohtineet, miten hoidamme asiat
paremmin tietoteknisten sovellusten avulla, tai miten saamme paremmin palveltua
liiketoimintaa tekniikan avulla. Olemme
pohtineet asiaa useimmiten samankaltaisella joukolla samanlaisesta suunnasta
katsellen. Tulosta on tullut ja kaikki
ovat olleet tyytyväisiä - ainakin melkein. Joukko on nimittäin vaihtunut
vuosien kuluessa jonkin verran. Miksi monet ovat väistyneet? Suurin syy tähän
on varmasti ollut toiminnan tarkastelu samasta yksisuuntaisesta näkökulmasta. Tällöin osa on turhautunut ja jättänyt
joukon.
Olisiko asiaan voinut vaikuttaa laajemmilla näkökulmilla, jotta
toiminta olisi ollut mielekkäämpää?
Suuri kysymys, johon vastaus rakentui vähitellen kolmen seuraavan vuoden
aikana siirtyessäni humanistien joukkoon.
Uuden edessä outona lintuna
Ensimmäisen kevään aikana suurin oli hämmennys, kuinka paljon
meidän ihmisten mielipiteet, kokemukset elämästä, arvot ja tapa toimia
poikkeavat toisistaan.
Olinko outo lintu taustani takia täällä koulutuksessa, tuli
mieleen melko monta kertaa. Niin se tuli
kuulemma myös muille, sekä koulutuksessa, että kotona psykologivaimon toimesta.
Itse en uskonut olevani outo lintu, vaan uskoin koulutuksesta tulevan
vahvuuden itselleni työnohjaajana ja työssäni, pohdin sitä usein ja kuinka
oikeassa olinkaan.
Olen aina ollut joukkuepelaaja ja koulutuksen aikana totesin,
miten me, we, us voikaan toimia hyvin, kun siihen otetaan omat tuntemukset
mukaan ja kerrotaan niistä uusille henkilöille.
Ryhmäytyminen tapahtuu samalla tavoin, niin kovan tekniikan parissa,
kuin myös humaanimpien henkilöiden kanssa. Suurin huomattava ero on kuitenkin
toisesta ihmisestä välittäminen ja toisen arvostus. Tekniikan henkilöiden
parissa korostuu selvästi minä (me) ja oma yksityisyys, jota ei jaeta muiden
kanssa. Humanisteilla on selkeästi erilainen ote omaan itseensä. He ovat
valmiimpia jakamaan, mutta pelokkaampia tietojen väärinkäytökselle.
Tekniikan koulutusputken läpi käyneet jakavat osaamistaan ja
tulevaisuuden tahtotilaansa, mutta emme halua jakaa tuntemuksiamme. Miten sitten etenemme niin, että voimme jakaa
itsestämme tietoa muille henkilöille. Kaiken takana on tietty luottamus toiseen
ja sen saaminen kestää aikansa. Me (we)
tilan saaminen keskustelujen kautta on tie luottamukseen ja sitä kautta tilaan yhdessä (us), jossa voimme jakaa
asioita suuremman joukon kanssa. Tämän,
kuin muidenkin työmenetelmien käyttäminen on työnohjauksen vahvuus ja tuo
samalla jatkuvuuden asioiden käsittelyyn.
Sopimus ohjaa meitä parempaan
Mielenkiintoista oli tehdä oman työohjausryhmän kanssa sopimus
toiminnastamme ja asioista jo ensimmäisten tapaamisen aikana. Tuota menetelmää
voisi käyttää myös työelämässä enemmän hyödyksi. Samalla tietenkin ryhmän toiminta ja
käyttäytyminen saadaan yhtenäisemmäksi ja yhteinen päämäärä tulee jokaiselle
selkeäksi.
Työelämässä on paljon sopimuksia, joita tehdään, mutta ne ovat
yleensä ylhäältä annettuja. Tällöin henkilöt, joita sopimukset koskevat, eivät
ole niitä laatimassa ja sisältö jää etäiseksi.
Samalla ei tapahdu sitoutumista sopimuksen sisältöön.
Tärkeä asia tuoda työpaikoille työnohjauksen kautta on
dialogisuus, jossa tärkeämpää on kuuntelu kuin puhe. Onhan meillä kaksi korvaa
ja vain yksi suu. Toinen hyvä, muistettava asia on voimavarakeskeisyys, eli
vuorovaikutuksesta itselle saatava energia. Ainoa nimittäin, jota voi muuttaa,
olemme me itse.
Peloista irti tottumuksella
Aluksi työnohjauksen rakentuminen ja istunnon kulun läpikäynti
herätti paljon pelonsekaisia tunteita. Miten onnistun henkilöiden kanssa ja
miten käymme läpi näitä asioita. Kuitenkin varsinaisessa työohjausistunnossa
kaikki asiat sujuivat ja saimme aikaan keskustelua, niin yksilö kuin
ryhmätyönohjauksissa.
Sparraus on tärkeää myös työnohjaajalle ja itselle se oli
yllättävän myönteinen kokemus. Käytin hyväkseni koripalloystävääni, joka toimii
isojen pörssiyritysten hallitusten sparraajana. Se oli huikea kokemus, kun sai
kuulla, miten henkilöt ja organisaatiot huipulla toimivat.
Narratiivinen työote työohjauksessa oli mielenkiintoista käydä
läpi koko käsitteen kannalta. Lähinnä
jäi mieleen, mitä narratiivisuus on: Ei tietämisen moodissa oleminen vaatii
opettelua, nähdä tarinan juoni ja auttaa löytämään merkityksiä sekä yrityksen
ja yksilön tarinan juonelle. Olihan se, miten sen nyt sanoisi, aikamoista
diplomi-insinöörille.
Coctaililla jouluun
Ensimmäisen joulun alla etenimme reflektiivisyyden oppeihin ja
palautteen antamiseen sekä johtajuuden pohtimiseen. Uusista opituista
työtavoista mieleen jäi Coctail-kävely, mikä työtapana tuotti hyvän palautteen
asioista.
Kiteytyksenä ratkaisukeskeisen toimintatavan osalta saimme: Ei
mietitä loputtomasti, mistä ongelmat johtuvat, vaan keskitytään siihen, miten
ne voidaan ratkaista.
"Johtuu mistä johtuu", on
melko usein heitetty sanonta työelämässä ja muutoinkin, sitä myös kannattaa
käyttää.
Vuorovaikutus kaiken a ja o
Seminaareissa ensimmäisen kevään 2018 aikana käsittelimme muun
muassa vuorovaikutusta työnohjauksessa.
Mielenkiintoinen ryhmän vuorovaikutuksesta tietoa antava tapa on ryhmän
esittelykierros toistensa esittelemisellä. Tapa on haastava kaltaiselleni nimimuistihäiriöiselle,
kun kaksi henkilöä esittelevät toisensa oman muistinsa perusteella. Ryhmän voi
esitellä toisilleen kyllä näin, sillä tällöin saa tietää, miten ryhmä
kommunikoi ja miten ryhmä toimii.
Kävimme läpi myös työnohjauksen toiminnallisia menetelmiä
vuorovaikutukseen: Toiminto voidaan tehdä oman kehon avulla, jolloin se
tapahtuu lihasmuistilla. Ihmisen kehossa
säilyy ihmisen muisti elämästään koko elämän ajan, muun muassa kävelyn
osaaminen. Samaa toiminnallisuutta
voidaan saada aikaan kyseenalaistamalla asioita, sillä ilman kyseenalaistamista
kaikki vastaukset ovat aina totta.
Menetelmänä voi olla myös aitouden välittäminen kommunikoitaessa,
tällöin saamme hyvän kokemuksen ja mukavan tunnetilan toimintaamme. Samalla
annamme henkilölle oman valinnan kommunikoida ja emme tenttaa häntä.
Toiminnallisuutta voi lisätä yhteisillä haasteilla ja maalilla, varsinkin jos
maali on henkilöille mieluisa. Ellei yhteistyö suju toiminnallisia menetelmiä käyttäen,
niin on syytä kiinnittää huomiota enemmän yksilöihin ja sitä kautta nostaa
vuorovaikutusta.
Harjoitteita vuorovaikutukseen voi olla kellotettu puherinki,
jossa jokaisella on kaksi minuuttia
puheaikaa ja sitten kommentointia puheesta lähtien. Tällä tavoin jokainen
pääsee vuorollaan ääneen ja voi oman tarinan kerronnassaan avata omaa
vuorovaikutusmalliaan. Henkilö vapautuu,
kun hänen tunteensa on ryhmätasolla ja yksilö vapautuu tunnevastuusta, mutta
tunne ei vapauta yksilöä vastuusta kertoa tarinaansa. Samanlaista toimintamallia voi käyttää
visuaalisten työkalujen kanssa, kuten valonkuvan katsomisessa tarinoimalla.
Toinen suuri kevään aihe oli etiikka ja arvot, joiden perusteena
on Aristoteleen ja Platonin määritelmät: Viisaus, Rohkeus, Oikeudenmukaisuus ja
Kohtuullisuus. Tarkoituksena oli opettaa
ihmisiä miettimään, mikä on oikeaa ja väärää, sekä mikä on koulutuksen tavoite.
Päällimmäisenä on toisten luontokappaleiden kunnioittaminen, jolloin ei saa
loukata muiden oikeuksia, vaan pitää ottaa muut huomioon.
Tuloksekas toimintamme vaatii etiikan ja arvojen kannalta
perusteluja, jotka muodostuvat yhtä aikaa hyveistä, velvollisuuksista ja teon
seurauksista eli hyödyistä. Ihmiset ovat
tyypillisesti huonoja arvioimaan omia perusteitaan, mutta hyviä arvioimaan
muiden perusteita.
Toiminta pitäisi aina perustua eettisyyteen, jossa valinta
pohjautuu joka kerta eettisyyteen, miten toimia tai jättää toimimatta.
Mielenkiintoista oman kehittymisen kannalta oli mennä mukaan
suunnittelemaan Helsingin Työnohjauksen päivää keväällä 2019 ja olla mukana tapahtumassa
sen juontajana. Kokemus oli hyvä ja
verkottumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Samaa voi sanoa myös STOryn julkisten hankintojen ryhmään
osallistumisesta.
Ratkaisukeskeisyyden maisemaa rakentamassa -seminaari oli Diakissa
20.3.2019, jossa
Riitta Malkamäki piti luennon Minimalismi, "Best hopes" ja
ratkaisukeskeisyys 2.0.
Hän esitti, että ratkaisukeskeisyys on protestiliike, jonka
tarkoituksena on asiantuntijuus-käsityksen pohtiminen ja epäily. Hänen
pohjalaisella itsetunnolla esittämänsä totuus oli: "Ihmisen tekeminen on
lopulta ihmisen omalla vastuulla." Perusteena väitteelleen hän esitti ideaksi:
Ihminen on kuin rakennus, joka rakentuu vähitellen hyvän maan, perustusten,
rungon, kuoren ja katon varaan nuorena ja varhaisaikuisuudessa. Talotekniikka ja sisustus tulee aikuisuudessa
kokemuksen kautta. Diplomi-insinööri ihan innostui vertauksesta.
Miten rakentuu onnistunut talon rakennus ja hyvän
asumisviihtyvyyden saavuttaminen?
Miksi niin monet meistä asuu kellarissa jos meillä olisi mahdollisuus
käyttää koko rakennuksen tilat hyväksemme.
Omana havaintonani mietin loogista ristiriitaa: Luennoitsija
pohjaa koko ajan omaa esitystään asiantuntijoihin vedoten, mutta samalla puhuu,
että asiantuntijuus pitää ehdottomasti altistaa epäilyksen alle. Mieleeni tuli: "Oletko uskottava vai haluatko
saada meidät ajattelemaan?"
Hyvä seminaaripäivä, koska sai aikaan omaa ajattelua ja asioihin suhtautumista
ratkaisukeskisesti protestoiden.
Työnohjausta eri toimialoilla
Työnohjausharjoittelun aloitin yritykselle syksyllä 2018
yksilötyönohjauksen kautta ja ryhmä tuli mukaan tammikuussa.
Yksilötyön ohjauksessa meni ensimmäinen kerta selvästi
luottamuksen hankkimiseen, ja sitä kautta pääsimme keskustelemaan vaikeista
asioista. Mielestäni prosessin aikana pystyimme etenemään ja henkilö toi itse mukaan
toimintaansa omat ratkaisunsa ja miten toimia vaikeiden asioiden kanssa. Niin hän
myös toimi. Työmenetelminä olivat keskustelut, myönteistäjäkortit ja idiootit
ympärillämme kirja. Kirja osoittautui hyväksi työkaluksi asiantuntijaorganisaatiossa.
Keväällä 2019 tapahtui yllättävä muutos, kun yrityksen
johtorakenne muuttui ja esiin tuli paljon haasteita. Tilanne eskaloitui ja
henkilöitä irtisanoutui sekä palkattiin lisää.
Uusien henkilöiden sisäänajo oli melkoisen kivuliasta ja ongelmia
riitti. Uusi vastuuhenkilö kertoi kesän lopulla sähköpostilla, ettei
työnohjausta enää tarvita, vaan tämänlaiset asiat pitää hoitaa yrityksen
sisällä. Tavasta toimia ja viestiä
voimme olla montaa mieltä. Kaiken kaikkiaan kevään aikana, sekä yksilö, että
ryhmän ohjauksessa saamani opit olivat hyviä ja näin samalla ihmismielen koko
kirjon.
Yksilön työnohjauksessa kävimme läpi johtajuutta ja
direktio-oikeuden merkitystä, niin työnantajan kuin työntekijöiden
näkökulmasta. Todella tärkeä huomio oli, että varsinkin
asiantuntijaorganisaatiota johdettaessa on huomioitava asiantuntijat heidän
oman osaamisensa kautta enemmän, kuin organisaatioon kertyneen osaamisen
kautta.
Ryhmäohjauksissa tuli selvästi esille yhtenäisen toimintamallin
tarve yrityksessä. Mietin usein
kuvitteellista, yrityksissä monesti käytettyä hajota ja hallitse
-mentaliteettia ja sen vahingollista vaikutusta yrityksen toimintaan. Kyseisellä
mallilla toimiva johto pystyy keräämään itsensä ympärille hovin, joka tuottaa
heikosti lisäarvoa. Hovi pyrkii suojelemaan omia päätöksiään ja samalla teilaamaan
kehittävät ideat ja havainnot.
Koulutukseen kuuluu niin sanottu Toto-ryhmä, joka on Työnohjaajien
työnohjausta ja siinä käydään käytiin läpi eri toteutuneet
työnohjausharjoitukset ja miten niitä voi kehittää. Selvästi itselläni oli
eniten haussa kysymysten tekeminen niin, että ne tukevat työnohjattavan
ajatusten avaamisen prosessia. Kysymyksiini huomasin tarvitsevani selvästi enemmän
konkretiaa, jotta työnohjattava joutuu miettimään asiaa eri näkökulmista ja
mahdollisesti tekemään oman toimintansa
uudelleen arvioinnin vastatessaan kysymykseen.
Hiljaisuus avartaa
Syksyn 2019 työnohjauksen koulutuksessa mielenkiintoisin osuus oli
hiljaisuuden päivä, jossa vietimme päivän omien ajatusten kanssa havainnoiden
omia ajatuksia suhteessa ympäristöön. Hiljaisuus sinällään on mielenkiintoinen
ja keskittyminen itseensä tuo mieleen erilaisia kuvia muiden vaeltaessa
ympärillä, kun et ota heihin mitään kontaktia. Varsinkin lounaan ja välipalojen
nauttiminen omassa hiljaisuudessa, omissa ajatuksissa oli avartava kokemus,
vaikka kanssakulkijat istuvat samassa pöydässä. Oli hienoa huomata, kuinka
ajatus virtaa, ja tekisi mieli keskustella tuttujen henkilöiden kanssa omista
mielleyhtymistä ja haluaisi kuvata tuntemuksiaan, joita tulvi mieleen
kävellessä luonnon keskellä, muiden hiljaisten kanssa. Hiljaisuudella on selvästi mielen kannalta
uudistava ja ajatuksia avaava, sekä havaintoja loogisesti yhdistävä vaikutus.
Syksyn 2019 aikana keskustelimme myös monikulttuurisuudesta ja
mietin, miten tärkeää monikulttuurisuuden ymmärtäminen on henkilöille, jotka toimivat
enemmän sote-alalla, kuin tekniikan parissa.
Monikulttuurisuus on itselleni tuttua, kun on ollut naimisissa eri kulttuuria edustavan
henkilön kanssa ja omalla pojalla on kaksi äidinkielen tasoista kieltä
käytössään, sekä myös kaksi eri kulttuuria taustanaan.
Kirjoittamisen päivässä mielestäni parasta oli Anna-Liisa Karjalaisen
toteamus: "Teidän on hyvä sisäistää seuraava kirjoittamisen malli:
Kirjoittaminen muussa, kuin hyvän tekstin muodossa, jolla poistaa
kirjoittamisen kynnystä ja käyttää tekstiä reflektion välineenä."
Miten tärkeää onkaan olla itselleen armollinen, myös
kirjoittamisessa.
Kirjoittaminen on aina luovaa toimintaa, jolla voi jäsentää omaa
elämäänsä, tiedostamista, käsittelyä ja ymmärtämistä. Kuulemma useimmilla minä
-muodossa kirjoittavilla henkilöillä on huomattavissa parempi itsetuntemus ja
parempi psyykkinen hyvinvointi. Syynä tähän saattaa olla ajatusten
selkiytyminen ja sitä kautta oman identiteetin löytäminen.
Lähipäivien aikana käytiin läpi myös johtajuutta ja sen
kehittämistä, eli tietoisuuden ja päättelytaitojen määrätietoista parantamista.
Johtajuus sinällään perustuu moraaliin ja arvoihin sekä toimintalinjaan. Tästä
seuraa integriteetin vahvistuminen ja varsinaiseen johtamiseen ryhtyminen. Kävimme
läpi erilaisia johtamisen malleja ja miten johtaa työnohjaustapahtumaa. Päivästä jäi mieleen hyvin esitetty
reflektointi ja käytännön esimerkit.
Työnohjaaja yrittäjänä -päivän aikana Ulla Sara-Aho kertoi
yrittäjyyden haasteista vankalla kokemuksella. Mielenkiintoinen oli hänen
esittämänsä verkosto-kartta, jossa hän esitti: Missä olen mukana, yhteydenotot,
viiveet yhteydenotoista ja mitkä onnistuivat. Mieleen tuli, että käyttäisin kyseistä
mallia myös muiden toimialojen yritystoiminnassamme. Samaa voi todeta niin
sanotusta empatiamarkkinoinnista, eli kysele kuten työnohjaaja: Kuule, Ymmärrä,
Ole läsnä ja Anna toivoa.
Onnistuminen työnohjaustarjouksissa Ullan kokemuksen mukaan on
ollut 80/20, joka viittaa myös oikeaan hinnoitteluun, eli 80 prosenttia
onnistumisia tarjoustoiminnasta. Mielestäni tuo onnistumisprosentti on kyllä
huikea.
Yksi selkeä vinkki yrittäjyyteen oli huomioida oma jaksaminen
vapaa-ajan viettämisenä, sekä vapauttaa yksi arkipäivä hallintotehtävien
tekemiseen.
Harjoitusten voima korostuu oppimissa
Työohjausharjoitukset sujuivat syksyllä 2019 huomattavasti
paremmin kuin keväällä. Syksyllä vaihtui työohjattavat, niin yksilön kuin
ryhmän osalta. Ohjauksia oli parin viikon välein molemmille aina puolitoista
tuntia kerrallaan.
Varsinkin ryhmätyöohjaus oli opettavainen työnohjauksen kannalta,
koska ryhmässä oli opetusalan ammattilaisia ja oppilashuollon henkilöitä. Ryhmänohjauksen lähtökohtana oli jaksamisen
parantaminen ja työtaakan keventäminen. Johtaja
oli hyvin työorientoitunut ja ei pystynyt jakamaan töitään, delegoinnista
puhumattakaan. Hän oli kärsinyt
ajoittain työuupumuksesta. Syksyn aikana
keskusteltiin työn ulkoistamisesta itsestä ja kuinka olla itselleen armollinen,
ettei kaikkia ehdi tai pidä tehdä itse.
Ensimmäisellä kerralla teimme harjoitteen, jossa jokainen oli
vuorotellen ryhmän ulkopuolella kuuntelemassa, kuinka muut kehuivat häntä
toisilleen. Jokainen sai positiivisen kokemuksen ja kenenkään mieli ei
pahoittunut. Lisäksi tilanne purkautui hyvin tunteelliseksi, kun henkilöt
itkivät ilosta saadessaan positiivista palautetta, johon ei yhteisössä ollut
totuttu ja kiinnitetty huomiota. Oli mielettömän hyvä kokemus huomata
positiivisen palautteen avaavan ihmisten mielessä patoutumia, jotka ilmenivät
kiitollisuutena palautteesta.
Haasteellisten tilanteiden tulevaisuuden muistelu, historiaa
unohtamatta, on ollut myös avartavaa.
Opetusmaailmassa on erityisen haastavia tilanteita ja monesti tulee
esille tilanne, jossa lasten vanhemmat olisivat enemmän tarpeessa saada
opetusta lasten kasvattamisesta, kuin lapset osaamisensa kasvattamisessa.
Yksilöohjauksen tavoitteena oli henkilön jaksaminen ja parempi
kommunikointi oppilaan vanhempien kanssa.
Oppilas oli haastava opetuksessa ja oppilaan vanhemmat eivät olleet
tyytyväisiä opettajan työskentelyyn, vaan kommunikoivat suoraan johdon kanssa.
Oppilas on kehitysasteeltaan opettajan mielestä epäkypsä ja hänen pitäisi käydä
edellinen luokka uudelleen ja jatkaa kaksi vuotta ikäistään alemmalla tasolla.
Vanhempien mielestä opettaja oli väärässä, vaikka tulokset osoittavat toista.
Oppilas käyttäytyi todella epäsosiaalisesti luokassa.
Kävimme läpi opettajan tehtäviä ja kun kyseessä on erittäin
pedantti ja tulosvastuullinen opettaja, niin mahdollisuutta, ettei kaikkien
kanssa ole mahdollista saada tuloksia aikaan ei hänen mielestään ollut. Syksyn aikana purimme opettajan kanssa myös
opetustekniikoiden muutoksia ja opettaja vei asioita eteenpäin opettajien
kokoukseen. Opettaja oli joulun aikaan
jo erittäin tyytyväinen, kun oli saanut puhua asiasta ja ei ollut enää itkuinen
kertoessaan asioista ja käsitellessään vaikeita hetkiä luokassa.
Totosta syvyyttä käsittelyyn
Työnohjauksen Toto-ryhmämme kokoontui kaksi kertaa syksyn aikana
ja syyskuussa käsittelimme Sote-yhtymälle tehtyä prosessitarjouksen sisältöä,
joka oli mielenkiintoinen: Yksi prosessi, vaikuttavuus ja miltä tilanne näyttää
ensimmäinen kerran jälkeen oli uutta näkemystä ja sitä voisi käyttää omissa
toteutuksissa. Samalla käsittelimme
kriisityönohjausta ja lyhytkestoisuutta työnohjauksessa. Huomiona oli, että
aikaa pitää varata työn tutkimiseen.
Lokakuussa käsittelimme, mitä ajatuksia kumpuaa työnohjauksessa
omista kokemuksista ja miten sanoittaa asioita ja miten ottaa sanoittamisessa
huomioon erilaiset henkilöt.
Puhuimme myös markkinoinnista ja pelosta soittaa kylmäsoittoja.
Vertaisryhmämme kokoontui yhden kerran terapiayrityksen tiloissa.
Tutustuimme erilaiseen toimintamalliin,
jossa yrittäjät ovat yrityksen sateenkaaren alla, mutta jokainen toimii itsenäisenä yrittäjänä.
Samalla tutustuttiin myös terapiatoimintaan. Keskusteltiin markkinoinnista ja
miten se voidaan tehdä keskitetysti ja yhteen kootusti. Tällöin muun muassa
kylmäsoittojen tekeminen ei ole sisällönosaajan vastuulla, vaan siihen on
erikseen koulutettu osaaja ja hän hoitaa asiakashankinnan.
Julkisista hankinnoista ja niiden tekemisistä keskusteltiin
pidempään ja todettiin niiden jatkuvasti vaikeutuvan osto-organisaatioiden
muuttaessa tarjouspyyntöjä yhä pikkutarkemmiksi.
Korona muutti kaiken
Kevään 2020 työnohjauskoulutuksen haasteeksi muodostui
maailmanlaajuinen Korona-pandemia, joka muutti toimintamalleja ja nopeutti
uuden tekniikan käyttöönottoa oppimisessa.
Lähiopetus muutettiin yhdessä yössä tietotekniikan avulla tehtäväksi
etäopetukseksi ja tällöin ilmeni selvästi henkilöiden erilaiset valmiudet uuden
tekniikan käyttöön. Tietotekniikan
haasteet muodostuivat joissakin tapauksissa ylipääsemättömiksi ja tällöin
jouduttiin asioita ratkaisemaan innovatiivisesti. Nopeasti tapahtunut muutos
toi paineita ihmisten välisiin suhteisiin ja stressireaktiot lisääntyivät. Etäistunto vaikutti itseeni jo edellisenä
päivänä, kun piti useampaan kertaan tarkastella, toimivatko
tietoliikenneyhteydet ja onko tietokoneessa varmasti ohjelmisto oikein
asennettu. Samoin piti katsoa useaan kertaan työnohjauksesta nauhoitettu video,
että se olisi varmasti toistettavissa. Itselläni ainakin ilmeni selvää
hermostuneisuutta ja myös perheenjäseniin kohdistunutta
keskittymiskyvyttömyyttä.
Stressi sinällään voi joskus olla myös toimintaa parantavaa, mutta
stressillä yleisesti tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilöön kohdistuu niin
paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat
voimavarat ovat tiukoilla tai ylittyvät. Stressiä voi sinällään aiheuttaa, niin
myönteinen, kuin kielteinen tapahtuma.
Pystyimme vielä helmikuussa 2020 pitämään lähipäivät ja itseni
kannalta mielenkiintoista oli havaita oman empiirisen kokemuksen tuonnin
tärkeys ratkaisukeskeisesti työnohjaukseen.
Tällöin pystyy ohjattavan kanssa keskustelussa tavoittamaan samanlaisen
tunneskaalan käsiteltävää asiaa kohtaan, kun itsellä on vastaavanlaista
kokemusta. Samalla voi työnohjattavalle tuoda omia ratkaisuja ja yhdessä pohtia
niiden vaikuttavuutta ja olisiko toisenlainen suhtautuminen asiaan tuottanut
erilaisen lopputuloksen. Omassa toiminnassani kevään aikana olin pakotettu
ottamaan käyttöön enemmän dialogisuutta, kun tapaamiset tapahtuivat etänä.
Tällöin jää huomattava määrä informaatiota saamatta toisesta henkilöstä hänen
kehonkielensä jäädessä havaitsematta. Dialogisuudelle ei kuitenkaan pysty
kokonaan korvaamaan näköhavainnon tuomaa tietoa.
Kävimme läpi teemaa Tutkiva ja kehittävä työnohjaus työyhteisössä
ja organisaatiossa, mikä osoittautui mielenkiintoiseksi ja hyvin mieltä avartavaksi.
Itselläni on selkeästi opittavaa työnohjauksen sanoittamisessa ja uskon sen
tulevan muuttamaan myös työtäni, niin kunnanjohtajana kuin yritysten
hallituksissa. Kunnissa ollaan
perinteisesti hyvin vanhoillisessa ylhäältä johtamisen mallissa, mikä ei tänä
päivänä enää tyydytä korkeasti oppineiden ja itsenäiseen ajatteluun pystyvien
työntekijöiden odotuksia työlleen. Meidän on muutettava kuntien toiminnan
rakenteita vähitellen, mutta muutosprosessi tulee olemaan haasteellinen.
Haasteet tulevat kahdenlaisen johtamisen sekoituksesta. Johtamiseen koulutetut
virkamiehet ja poliittisesti valitut poliitikkojohtajat näkevät asiat eri
näkökulmista. Virkamiesten on noudatettava lakeja ja asetuksia ja poliitikkojen
noudatettava äänestäjien tahtoa valtansa menettämisen pelossa.
Muutosprosessi sinällään kuntapuolella ei ole kummempi kuin
millään muullakaan elämän osa-alueella, vaan se käsittää seitsemän vaihetta:
Esiharkintavaihe, jossa ei sillä hetkellä on muutokselle tarvetta,
harkintavaihe, jossa harkitaan muutosta tulevaisuudessa, suunnitteluvaihe,
muutos lähiaikoina, toimintavaihe, jossa muutos on tehty, ylläpitovaihe, jossa
muutosta on pidetty yllä jonkin aikaa, repsahdusvaihe, joka valitettavasti
kuuluu jokaiseen muutosprosessiin ja seurantavaihe, jossa seurataan muutosta ja
palataan muutokseen tarvittaessa.
Tutkivalla otteella työnohjauksessa voi helpottaa
muutostilannetta, niin muutosvastarinnan, kuin muutokseen liittyvän pelon
vähenemisellä. Tärkeintä mielestäni ja teorian mukaan tutkivassa otteessa on, miten
tehtävää työtä tutkitaan. Omasta kokemuksesta voin todeta useimmiten oman työn
tutkimisen lähtevän työn tuloksellisuudesta ja tuotettavasta arvosta. Tutkimisen pitäisi kuitenkin lähteä työn
merkityksestä sitä tutkivalle työnohjattavalle. Tällöin työnohjauksessa
ohjattava ymmärtää ja luo uusia merkityksiä omalle työlleen, oppii ajattelemaan
kriittisesti työstään ja etsii
ratkaisuja työn
kokonaisvaltaisella merkitykselle, omalle elämälleen. Itse olen törmännyt
varsin laajasti käsitykseen, että henkilö
on työorientoitunut. Välttämättä hän ei
ole työlleen orientoitunut, vaan hän haluaa tehdä asioita, joista saa
palautetta tai hän haluaa kuulua ryhmään. Tällöin työ sinällään ei olisi
ainoa keino saada haluamaansa.
Kevään 2020 aikana mietin useasti, mitä tarkoittaa kun kysyn ohjattavalta: Mitä asioita tänään
tutkisimme? Kysymys sinällään aiheuttaa
itselle pakokauhua, koska ei pysty valmistautumaan etukäteen ja pelko oman
osaamattomuuden julkitulosta on ilmeinen. Sinällään ohjaustilanne on
molemminpuolinen oppimistilaisuus ja tiedon jakaminen kummankin välillä
tapahtuu hyvässä yhteisymmärryksessä. Monasti ohjattava tukee työnohjaajaa
sanoittamalla itse asioita ja auttamalla työnohjauksessa, minkä olen ilolla
pannut merkille. Työnohjauksessa tapahtuu siis kokemuksellisen oppimisen
lisäksi mallioppimista ja samaistumista molemmin puolin. Työnohjaaja on samalla
myös samaistumismalli.
Ryhmäohjaukset olivat kevään aikana etänä, samoin kuin
yksilöohjaukset. Molemmissa ohjauksissa ei tuo puolitoista tuntia aina
riittänyt vaan venytimme hiukan. Etänä,
kameraa tuijottaen, puolitoista tuntia on todella pitkä ja energiaa syövä aika.
Syytä on olla jatkossa tiukempi aikarajoista
tulevissa työnohjauksissa.
Vertaisryhmä on tapa toimia ryhmässä, jossa tulevat työnohjaajat
pohtivat keskenään asioita. Me pohdimme muun muassa työnohjauksen paikan
valintaa useista lähtökohdista: Työnohjauksen tilaajan, työnohjaukseen
osallistuvien ja työnohjaajan näkökulmista. Työohjauksen tilaaja usein haluaa
työohjauksen tapahtuvan lähellä työpaikkaa, mikäli työnohjaukseen käytetään
työaikaa. Tällöin kustannukset voidaan minimoida siirtymisten osalta, millä ei
ole niin merkitystä, jos työnohjaus tapahtuu omalla ajalla. Työnohjaukseen osallistuvien kannalta on
parempi siirtyä työpaikalta neutraaliin tilaan ja mahdollisesti käyttää
siirtymäaika myös henkiseen siirtymään työnohjaukseen.
Syksyllä 2020 kävimme etäopintoja ja myös etänä niin
työnohjaukset, TOTO-ryhmä kuin vertaisryhmät. Etänä työskentely on joissakin
tapauksissa hyvä, mutta ei sovellu jatkuvaan työskentelyyn. Me kaipaamme
sosiaalista kanssakäymistä ja fyysistä läsnäoloa.
Alussa esitin itselleni kysymyksen, miksi moni on joukostamme
vaihtunut, olisiko asiaan voinut vaikuttaa laajemmilla näkökulmilla, jotta
toiminta olisi ollut mielekkäämpää. Asiaan on lyhyt vastaus, kyllä. Elämämme
pitää olla monivivahteista ja laajoja, erilaisia näkökulmia täynnä. Ne
turhaudumme melko nopeasti, jos kierrämme vain samaa rataa vuosikymmenestä
toiseen.
Muutos vaimon silmissä
Petrillä on erittäin laaja elämänkokemus vaihtelevista,
yllättävistä ja haastavista systeemisistä tilanteista, olipa kyseessä lapsuuden
perhe, kouluikäisen maailma, oma aikuisen perhe, erilaiset koulutus- ja
työyhteisöt. Hänen persoonansa on muotoutunut toki synnynnäisen temperamentin
myötä, mutta myös pitkälti äärimmilleen viedyn resilienssitaidon kehittymisen
myötä erittäin rohkeaksi. Kuten koulutuskoosteesta huokuu, Petri on rohkea
oppimaan, sisäistämään, myöntämään omia puutoksiaan nöyrästi ja treenaamaan
opiskelijan asemasta uusia arvo-, ajattelu- ja toimintamalleja.
Lapsena Petri on ollut avoin uusille kokemuksille,
kiinnostunut ja innostunut ympäröivän maailman ilmiöistä. Hänellä on
traumataustaa ja itseselviytymiskyky on tullut testatuksi jo alakouluikäisenä.
Vaikka hän on joutunut kokemaan jo lapsena menetyksistä suurimman, oman isän
kuoleman, on hän onnistunut rakentamaan itsensä ja muiden aikuisten varassa
vankan perusturvallisuuden itseensä. Petri uskaltaa olla oma itsensä ja hän
puolustaa terveellä tavalla tätä oikeuttaan. Outona lintuna eli tekniikan ja
liike-elämän ihmisenä humanististen, sosiaali- ja terveysalan henkilöiden
joukossa hän on varmasti pystynyt laajentamaan huomattavasti viitekehystään.
Itse psykologina ja psykoterapeuttina olen saanut koko yhteiselomme ajan kokea
samaa, olen oppinut häneltä paljon, kun olen ottanut vastaan hänen erilaista
kokemusmaailmaansa vaatimatta häntä ajattelemaan ja puhumaan kuin
psykologi.
Kuten Petri itse työnohjausprosessia muistellessaan
kirjaa, tunteiden käsittely ja ihmisten erilaisiin lähtökohtiin samaistuminen,
ovat olleet niitä suuria kehittymisen osa-alueita, joihin työnohjauskoulutus
hänet vei. Tuloksena on ollut ennestään viisaan, rohkean ja hyväsydäminen
ihmisen kehittyminen helpommin kosketuspintaa toisiin ihmisiin saavaksi. Petrin
puolustuskeinot vaikeiden, monimutkaisten ja tunnevaltaisten
vuorovaikutustilanteiden keskellä ovat koulutuksen sivutuotteena niin ikään
kehittyneet, kun hänen ei tarvitse enää niin usein yksinkertaistaa tai
järkeistää monimutkaisuutta, torjua pois häiritseviä tunne-elementtejä, vaan
hän pystyy kestämään monimutkaisuutta ennen kuin lähtee ratkomaan asiaa
konkreettisella tasolla.
Petrin tunneälytaitojen ilmentymät, kuten
asettuminen toisen kokemuksen äärelle, aito samaistuminen, kuuntelukyky ja kyky
kysyä tarkentavia kysymyksiä, ovat kehittyneet huikean paljon. Hän ei myöskään
enää turhaudu niin helposti, jos hänen antamansa, yleensä viisas, mutta
kuulijalle juuri siinä tilanteessa liian suoraviivainen toimintapäämäärä, saa
aikaan vastarinnan. Tässä asiassa hänellä on kuitenkin vielä hienosäätöinen
oppimisen paikka, kuinka malttaa strategisesti lähestyä päämääräänsä
huomioimalla asioiden laajemman verbaalisen taustoittamisen, eri tavoitteiden
oikea-aikaisuuden viestinnässä ja päämääränsä kytkemisen vuorovaikutuksessa
kohtaamansa henkilön todellisuuteen. Selkeästi Petri tiedostaa ja työstää näitä
taitoja. Onnistuessaan sulattelemaan psykologiset päämääränsä osatavoitteeksi
ja tarjoillessaan itse "pihvin" sen olennaisen asian sellaisessa
muodossa, joka on toisen omaksuttavissa, hänellä tulee olemaan poikkeuksellisen
paljon annettavaa työnohjattavilleen laajan yleistietonsa, työkokemuksensa ja
yli päätään elämänkokemuksensa takia.
Marjo on koulutukseltaan Psykologin maisteri ja
kognitiivisanalyyttinen ylemmän erityistason psykoterapeutti ja työnohjaaja.
Hän toimii omistamansa Psykoterapiakeskus, MInd Repression Oy:n
toimitusjohtajana ja psykoterapeuttina.
Petri on koulutukseltaan tuotannon tietotekniikan ja
juridiikan diplomi-insinööri, joka on kouluttautunut työn ohessa koko
aikuisikänsä. Tällä hetkellä hän on Padasjoen kunnanjohtajan virassa ja toimii
myös energiatehokkuuden ja työn kehittämisen parissa.